VÅR HISTORIE I KORTHET

I snart hundre år har SF Studios vært det ledende filmselskapet i Norden med hovedkontor i Stockholm i Sverige og datterselskaper i Norge, Danmark og Finland. Vi produserer underholdning for kino, tv - og hjemmeunderholdning og er dessuten den ledende distributøren av lokal og utenlandsk film på det nordiske markedet.

Forretningsområdene våre omfatter lokal produksjon, nordiske og internasjonale samproduksjoner, distribusjon for kino og hjemmeunderholdning, samt internasjonalt salg og strømmetjenester.

Vi har en lang historie i å samarbeide med de fremste regissørene i tidlig nordisk film og våre dagers store kreative talenter, som Mauritz Stiller, Victor Sjöström, Ingmar Bergman, Bo Widerberg, Lasse Hallström, Bille August, Colin Nutley, Daniel Espinosa, Kasper Barfoed, Mads Matthiesen, Greta Garbo, Ingrid Bergman, Max von Sydow, Liv Ullmann, Stellan Skarsgård, Joel Kinnaman, Alicia Vikander – og mange, mange flere.

I dag bygger vi videre på arven vår med å finne, markedsføre og distribuere film- og tv-produksjoner med stort suksesspotensial i de nordiske landene, og dessuten skape produksjonsmuligheter for nye, talentfulle filmskapere. Vi skaper verdener som folk vil vende tilbake til.

SF STUDIOS' LOGO

SFs velkjente logo ble utformet da AB Svenska Biografteatern og Filmindustri AB Skandia ble slått sammen og dannet AB Svensk Filmindustri (SF) den 27. desember 1919. 

Ifølge den offisielle historien ble logoen utformet av Nils Hårde, som ledet avdelingen for kunstnerisk reklame. Nils Hårde (1888 – 1962) var ikke bare SFs reklamesjef i over 30 år (1920-1953), men også en anerkjent illustratør som har skapt mange klassiske filmplakater.

Etter utdannelsen på Kunstakademiet i København (1908 – 1911) flyttet Hårde til Göteborg og ble ansatt i avisen Göteborgs Morgonpost før han i 1920 begynte i SF. På filmplakaten for Gösta Berlings saga (1924) kan man se Nils Hårdes signatur i øvre høyre hjørne og den nye SF-logoen i øvre venstre hjørne.

I begynnelsen var logoen relativt enkel med sine hvite bokstaver på svart bakgrunn. Det var ikke før i slutten av 30-årene at selskapet byttet til et mer stilisert uttrykk med to tynne linjer i ringen og bokstaver innenfor, fremdeles i svart og hvitt. Logoen ble da i hovedsak brukt til trykk i aviser og filmaviser (SF Journalen).

I 60-årene ble det tegnet en noe kraftigere logo, og SF-merket ble plassert på en firkantet plate. Etter det ble det laget forskjellige utgaver, men i midten av 80-årene ble det bestemt at originalformen fra tidlig i 1930-årene var den man skulle bruke, men nå i rødt.

SF STUDIOS KJENNINGSMELODI

SFs ikoniske kjenningsmelodi ble komponert i 1943 til SFs filmaviser. Filmaviser, som ble vist på kinoene før selve kinoforestillingen, var på den tiden den eneste måten å se aktuelle nyheter fra omverdenen på.

I forbindelse med at andre verdenskrig brøt ut i 1939, ble det vist flere konkurrerende filmaviser på kinoene, deriblant UFA Journalen og Paramount Journal. For å profilere sine egne filmaviser begynte SF å bruke en egen kjenningsmelodi.

Jules Sylvain, som var musikalsk ansvarlig i SF på den tiden, ble i 1943 bedt om å komponere en åpnings- og avslutningsvignett til SF Journalen. Det tok ham bare et par minutter å finne på det som kom til å bli den klassiske SF-vignetten, og melodien, som ble arrangert av den talentfulle Julius Jacobsen, ble hørt helt fram til begynnelsen av 60-årene hver gang SF Journalen ble vist på svenske kinoer.

Da fjernsynet fikk sitt store gjennombrudd i svenske hjem, ble SF Journalen lagt ned, og kjenningsmelodien gikk for en tid i glemmeboken. Men i begynnelsen av 80-årene ville SF begynne å profilere sine kinoframvisninger tydeligere og begynte på ny å bruke kjenningsmelodien. Det nye arrangementet ble gjort av Peter Wiberg, og hans versjon ble brukt i nesten 20 år.

I 2002 ble kjenningsmelodien gitt et mer klassisk preg. Da ble arrangementet gjort av den kjente filmkomponisten Adam Nordén. Siden da er det også kommet en mer barnevennlig versjon, som ble brukt til merkenavnet "Barnas SF Favoritter", nå kjent som ”SF Kids”.